Miksi nuha tulee aina syksyisin? Minulla se tuskin johtuu siitä että olisin pitänyt liian vähän päällä. Lähinnä päinvastoin. Olen hautunut vaatteisiin aivan kuin talvella. Joten miksi nenäni vuotaa? Olen saanut joltakin pöpön? Joudun siis kärsimään jonkun evo tyypin virheistä? Joku joka ei oo osannu pitää oikean verran päällä ja on vilustunut ja sitten se vielä kostaa sen tartuttamalla muihin. Olen siis viaton uhri! Haluan korvauksia! Eilenkin oli yli kamala olo. Tuli hiki ku käveli sohvan ja jääkaapin väliä. Ja tämä ei johtunut ylipainosta tai huonosta kunnosta, tiedoksi vain. Jäsenet tuntuivat yli raskaille ja liikkuminen oli tukalaa. Nukuin jopa päivä unet mutta silti olo oli kökkö. No kunhan ei kuumetta pukkaa ni kaikki menee hyvin. En jaksaisi maata yksin kotona sängyssä katsoen telkkaria mistä ei tule mitään. On minulla parempaakin tekemistä. Mutta se on kyllä hassua miten kaikki voimat katoaa kun tulee nuha. Mistähän se johtuu? Tuntuu että räkä peittäs koko elimistön ja sen takia ei jaksa kunnolla liikkua.
Ja mitä wikipediasta löytyiköään kun laittoi hakusanaksi "nuha". (Ja olin siis väärässä tuosta pukeutumisesta:P)

Nuha on nenän tukkoisuudesta ja vuotamisesta käytetty nimitys, joka voi liittyä sairauteen tai allergiaan.

Nuha ei sinällään ole sairaus, vaikka puhekielessä flunssaa kutsutaan usein nuhaksi. Oikeampi flunssan synonyymi on nuhakuume.

Yleensä nuhan aiheuttaa bakteeri. Bakteeri ei johdu vähistä vaatteista tai vilustumisesta, niin kuin monet luulevat. Lapset sairastuvat helpommin nuhakuumeeseen, koska heillä ei ole vielä tarpeeksi vahva vastustuskyky, mutta vanhetessa vastustuskyky vahvistuu, ja nuha ei saata tulla helposti. Nuhan loputtua vastustuskyky vahvistuu.

Nuha tarttuu kosketusyhteydessä ja hengitysyhteydessä, eli toisin sanoen nuha tarttuu pisaratartuntana. Nuha tarttuu myös niistämisen yhteydessä kolmen metrin säteellä. Nuha tarttuu helpoiten taudin päätyttyä.

Nuhan itämisaika on noin 3 vrk, jolloin nenä on hyvin tukkoinen ja niistää täytyy vähän väliä. Yleensä nuha kestää noin 2 viikkoa, mutta se saattaa myös kestää muutamankin päivän. Nuhaa ei sinänsä pysty parantamaan lääkkeillä, mutta oireita voidaan helpottaa paljonkin. Helpottavia tuotteita nuhaan ovat mm. kirpeät yrtit, salvat ym. luontaistuotteet.

Empä enää ihmettele miksi olen tullut kipeäksi. Kaikki ymärillä olijat pärskii ja yskii. Jopa siskoni jonka vieressä jouduin nukkumaan kotona käydessäni. Nyt osaan haukkua oikeaa puuta! En vain ymmärrä tuota "vastustuskyky paranee" kohtaa. Minulla on ollu nuha ties vaikka kuinka monesti ja silti se tulee minulle yhtä herkästi. Miksei minun vastustuskyky ole parantunut? Ehkä vain olen super herkkä nuha ja lunssa pöpöille.

Nuhaisaa syksyä kaikille! :)